رسول خدا (ص) :"مؤمن بعد از تقواي خداي عز و جل بهره اي بهتر از زن ِ شايسته نبرده است."
ازدواج، يک برنامه است که نياز به فکر، تدبير، آيندهنگري، واقع بيني و هدفداري دارد. آنان که بيهدف و نقشه ازدواج ميکنند، ياغافلگير ميشوند، بار ندامتخواهند کشيد.
ازدواج، گزينش شريک زندگي براي يک عمر زيستن است . همچنان که بعضي، دوستيا خانه يا شغل يا رشته تحصيلي را به صورت اتفاقي و تصادفي برميگزينند و بعدا دچار عواقب سوء آن ميشوند، برخي هم بدون شناخت قبلي، بدون بررسي عواقب و نتايج، بدون ملاحظه مسائل جنبي و حاشيهاي دستبه ازدواج ميزنند و چه اشتباهي بزرگتر از اين!
انتخاب شريک زندگي، معيار و ملاک ميخواهد، معياري بس حساستر و دقيقتر از آنچه مثلاً در خريدن يک عينک و کيف، يا ماشين و موبايل، يا کفش و پيراهن لازم است .
ازدواج و يافتن گمشده
افلاطون در کتاب ضيافت خويش آورده است: "ارواح آدميان در آغاز به صورت کروي و کامل بود. آنگاه هر کدام به دو نيمه شده و از هم جدا شدند و از آن پس، هر يک به دنبال نيمه گمشده خويش ميگردد. با پيوند زناشويي، آدمي به گمشده خويش ميرسد و آرام ميگيرد."
اين حکايت نمادين صرفنظر از جنبه افسانهاي آن، در مقام اشاره به اين حقيقت است که همانگونه که اگر انسان چيز گرانبهايي را گم کند، همواره در نگراني به سر ميبرد و با پيدا کردن آن به آرامش ميرسد، در امر ازدواج نيز آن دلهره و سرگرداني پيش از ازدواج، با دست يافتن به همسر مناسب و دلخواه، به آرامش و خرسندي تبديل ميشود. حقيقتي که در قرآن کريم اينگونه بدان اشاره شده است: "و از نشانههاي او اين است که همسراني از جنس خودتان براي شما آفريد تا در کنار آن آرامش بيابيد و در ميانتان محبت و رحمت قرار داد."
در آخر اين آيه، خداوند، "محبت" و "رحمت" را دو رمز بقاي اين آرامش به دست آمده در سايه ازدواج معرفي ميکند. در اثر محبت قلبي به همسر، خلق و خوي شايسته، ملاک پايداري زندگي به شمار ميآيد و اموري چون زيبايي ظاهري و سرمايه، در مرحله بعدي اهميت قرار ميگيرد. ويژگي رحمت نيز موجب چشمپوشي و گذشت از لغزشهاي همسر و دلسوزي و خيرخواهي در حق او ميشود. در نتيجه، آرامش راستين بر زندگي همسران صاحب رحمت و محبت حاکم ميشود. افلاطون در اين باره ميگويد: "آدمي وقتي به نيمه خود ميرسد، حس رقت و محبت و دوستي پيدا ميکند و اگر بتواند، نميخواهد يک لحظه از نيمه خود جدا شود. پس بياييد پرهيزکاري پيشه کنيم و از شر بگريزيم که در اين صورت، به اوج سعادت رسيدهايم. بياييد خداي عشق را بستاييم که نيکوييهايش در حق ما بيکران است و راه بازگشت به کمال را او به ما نشان داده است تا در اين زندگي رستگار شويم و به رستگاري آينده نيز اميدوار گرديم. اوست که مقرر داشته است اگر با پرهيزکاري زندگي کنيم، ما را به نيمه گمشده خود رهبري کند و به وحدتي که داشتيم، برساند و به ما رستگاري عطا فرمايد."
زيبايي - نجابت
با کدام معيار، بايد سراغ انتخاب «شريک زندگي» رفت، يا به درخواست و پيشنهاد يک ازدواج، "آري" گفت؟ آري گفتني که بار سنگين يک عمر را بر دوش انسان ميگذارد!
"اگر کسي سراغ شما آمد که اخلاق و ديانت او را ميپسنديد، با ازدواج کنيد، وگرنه دچار فتنه در روي زمين و فساد بزرگ ميشويد ." اين، مضمون کلام حضرت رسول (ص) است.
وقتي معيارهاي غلط و هوسهاي زودگذر و شناختهاي ناقص يا انگيزههاي مادي و سودجويانه، در اين مساله مهم نقش اصلي را ايفا کند، کار به همان جا ميکشد که شاهديم .
زيبايي و جمال، يک نقطه قوت و مثبت است و ميتواند يک ملاک به شمار آيد، اما در صورتي که با پاکدامني، نجابت و تقوا در تعارض قرار نگيرد. معيار شما براي "همسر مطلوب" چيست؟
گاهي عشق و علاقه، "چشم بصيرت" را از ديدن واضحترين چيزها و آشکارترين عيبها و کاستيها غافل ميسازد . جمال اگر معياري است، کمال معيار برتري است. رسول اسلام(ص) به تمامي پيروان خود فرمود: "کسي که با زني به خاطر مال و دارايي ازدواج کند، خداوند او را به حال خود واگذار ميکند و کسي که به خاطر جمال و زيبايي با او ازدواج کند، در او امور ناخوشايند خواهد ديد! و کسي که به خاطر ايمان و ارزشهاي ديني، با او ازدواج نمايد، خداوند همه آن امتيازات مادي و ظاهري را براي وي فراهم ميکند."
هوش برتر از زيبايي
بعد از دينداري، اصالت خانوادگي و اخلاق نيک، "سلامت عقل" از مهمترين شرايط يک همسر شايسته محسوب ميشود. تدبير امور زندگي و پيمودن راه سعادت و درستکاري و برطرف نمودن مشکلات زندگي مشترک کار سادهاي نيست. متأسفانه بسياري از افراد، مقيدند که همسر زيبا داشته باشند، در صورتي که زيبايي در آمار جهاني بهداشت، فقط 25 نمره دارد در حالي که به تفکر و انديشه 300 نمره دادهاند. در مورد عروسخانم هميشه ميپرسند: آيا زيبا هست، يا نيست. زيبايي دوره محدودي دارد، ولي ما نميتوانيم نقش بيبديل تفکر و تعليم و تربيت را انکار کنيم. برخي افراد در ازدواج جايي براي تفکر باز نگذاشتهاند. اولين چيزي که در تفکر جلوهگر ميشود، عامل هوش است. زندگي با يک فرد کمهوش، بسيار مشکل است. ممکن است بپرسيد: چگونه ميشود هوش يک نفر را قبل از ازدواج تشخيص داد؟ پاسخ بسيار آسان است. افرادي که درجه هوشي خيلي پايين دارند، کاملاً در رفتار و کردارشان مشخص است، پختگي لازم را ندارند، قدرت تشخيصشان ضعيف است. عامل ديگر تشخيص هوش، تفکر انتزاعي است. "انتزاع کردن" يعني: بيرون کشيدن، و تفکر انتزاعي يعني، توانايي استنباط و درک مفاهيم از موقعيتهاي کلي؛ اين نوع تفکر ابعادش بسيار گسترده است، افرادي که تفکر انتزاعي دارند، خيلي زود شما را ميفهمند. لازم نيست که دائم برايشان تکرار کنيد. بُعد ديگرش، تفکر حل مسئلهاي است، تفکري که در آن انسان ميتواند مسائل خودش را حل کند. کساني که اين نوع تفکر را ندارند، هميشه دور خودشان ميچرخند، گيجند، پيوسته ميپرسند چه گفتي، يعني چه، منظورت چه بود؛ کسي که اين نوع تفکر را ندارد، شايسته گزينش همسري نيست.
اصالت خانوادگي
زن و مرد بايد در خانوادههايي رشد يافته باشند که پدر و مادري عاقل و دلسوز، با همه وجود در رشد و تعالي فرزند کوشيده باشند. بر خلاف خانوادههايي که والدين، فرزندان را به حال خود رها کرده و در پي هوي و هوسهاي خود هستند و يا اين که در کانون خانوادگي آنان بويي از محبت و احترام به شخصيت ديگران استشمام نميشود. بنابراين، زن و مرد که در پي انتخاب همسر ميباشند، بايد سعي کنند تا حدي که برايشان ميسر است با خانوادههايي شريف و اصيل وصلت نمايند و از ازدواج با خانوادههاي پست و فرومايه جدا خودداري نمايند؛ زيرا، غالبا با مشکلاتي روبهرو خواهند شد.
در خانوادههاي اصيل، والدين کوشيدهاند از نظر اخلاقي و رفتاري براي فرزندان خود نمونه و الگو باشند و بدون ترديد پدر و مادر صالح از نظر ارثي نيز سرمايههاي بس گرانبهايي را به فرزندان خود انتقال ميدهند.افرادي که در خانوادهاي اصيل رشد مييابند، سجاياي اخلاقي را از پدر و مادر خود به ارث ميبرند و در برخورد با دشواريها و فراز و نشيبهاي زندگي، هرگز از جاده درستي و راستي خارج نميشوند.بنابراين در انتخاب همسر بايد دقت بسياري نمود که از خانواده اصيل و نجيب، خوشنام و خوشسابقه باشد، و تنها به قيافه ظاهري و زيبايي و يا مدرک تحصيلي او اکتفا نشود؛ زيرا فرزندان، معمولاً وارث پيشينههاي سوء خانواده و والدين خويشند. پيامبر اکرم(ص) ميفرمايد: "خانواده خوب و شايسته وصلت کنيد؛ زيرا خون اثر دارد" و نيز در روايتي ديگر ميفرمايد: "براي نطفههاي خود گزينش کنيد و با کساني که همتاي شمايند، ازدواج نماييد."
اهل حقيقت بودن
زن با ايمان با مردي که اهل حق و حقيقت نيست، نبايد ازدواج کند. والدين توجه داشته باشند که شرط اول در صحت ازدواج ايمان زوجين است تا دو نور و دو پاک و دو پاکيزه و دو مؤمن به هم برسند، و از به هم رسيدن آنان ثمرات شايسته و پاک که همان فرزندان صالحند به وجود آيند.
رسول اکرم (ص) ميفرمايد: "کسي که براي خواستگاري نزد شما آمد و نسبت به دين و امين بودن وي رضايت داشتيد، حتما زمينه اين ازدواج را فراهم نمائيد، که منع ازدواج کفو با کفو از جانب شما زمينهساز فتنه در روي زمين و فساد بزرگ است."
"جُوَيبِر" مردي است که از يمامه به مدينه آمده و مسلمان شده بود. او مؤمني متعهد، ولي در عين حال سياه پوست، کوتاه قد، مستمند و بيخانمان بود. روزي پيامبر(ص) به او فرمود: "چرا ازدواج نميکني؟" عرض کرد: "چه کسي به اين بينوا زن ميدهد؟" فرمود: "اسلام، هر خوار و ذليلي را عزيز کرده است." نزد "زياد بن لُبَيد" که از اشراف انصار است، برو و دخترش را خواستگاري کن. جويبر نزد زياد آمد و از قول آن حضرت دختر او را خواستگاري کرد. زياد گفت: "ما دختران خود را فقط به همرديفان خود از انصار ميدهيم و با آنها وصلت ميکنيم". جويبر، نزد پيامبر(ص) آمد و جريان را عرض کرد؛ آنگاه حضرت به "زياد" فرمود: "اي زياد! جويبر مؤمن است و هر مرد مؤمني، کُفو زن مؤمنه و هر مرد مسلماني کُفو زن مسلمان است."
خوش اخلاقي
در روايات اسلامي از ازدواج با افراد بداخلاق نهي شده و خوشاخلاقي يکي از شرايط همسر شايسته محسوب شده است.
"حسين بن بشار واسطي" به امام رضا(ع) نامه نوشت که يکي از بستگانم خواستار ازدواج با من است، ولي بداخلاق است؛ حضرت فرمود: "اگر اخلاقش بد است، با وي ازدواج نکن".
بنابراين، خوش اخلاقي همسر، نقش مؤثري در زندگي انسان دارد و بايد مورد توجه کامل قرار گيرد؛ زيرا آنچه مايه سازش و تحکيم روابط است، حسن خلق است، نه امور مادي، مانند ثروت و زيبايي. همسرِ بداخلاق و ناسازگار، مايه غم و اندوه و کدورت گرديده، طراوت و شادابي را از طرف مقابل ميربايد. البته ناگفته پيداست اخلاق سوء و خشونت در کانون خانواده، در روحيه همه افراد اثر نامطلوب دارد.
تناسب داشتن با هم
خوب است که زن و شوهر از نظر معلومات و تحصيلات علمي، خيلي با هم فاصله نداشته باشند و در رديف يکديگر باشند تا تفاهم بيشتر در زندگيشان به وجود آيد. بنابراين، زن و مردي که تحصيل کرده و دانشگاهي است، نميتواند با فردي غيرتحصيل کرده يا کم سواد ازدواج نمايد. البته پذيرش اين امر در مدت کوتاهي امکانپذير است، ولي در درازمدت تنشها و اختلافاتي بين آنها آشکار خواهد شد.همچنين تناسب جسمي و اخلاقي بسيار حايز اهميت است.
حفاظت مالى
از ويژگيهاى مهم همسر مطلوب آن است كه از اموال همسر خود به نحو شايستهاى مراقبت مىكند. امام رضا (عليه السلام) در اين خصوص فرموده است: "براى بنده فايدهاى بهتر از اين نيست كه داراى همسرى باشد كه هرگاه او را مىبيند، مسرورش سازد و در غياب او از خود و مال همسرش حفاظت كند."
به دنبال بال باشيد نه وبال!
سزاوار است زن و شوهر، همديگر را از نظر روحي و معنوي به کمال برسانند و به رشد باطني يکديگر اهميت دهند. برخي از زنان و مردان، با وقف کردن جواني و سلامتي خويش و کنار گذاشتن آرزوها و خواستههايشان، خالصانه در راه پيشرفت و تحول همسرشان ميکوشند و در اين راه، از هيچ فداکاري و از خودگذشتگي مضايقه نميکنند، تا زماني که همسرشان بر قله بلند افتخار و موفقيت بايستد.اينگونه انسانهاي باشکوه، در حقيقت به منزله «بال» براي پرواز همسرشان هستند که او را از مرحلهاي که بيهيچ افتخاري ميزيست، به افتخارهاي مهم سوق ميدهند. از اين رو، وظيفه اخلاقي انسان حکم ميکند در برابر همسري که ايثارگرانه خود را وقف پيشرفت او کرده است، عاليترين سپاسها را به عمل آورد. معروف است که کتاب جنگ و صلح تولستوي را که يکي از ده کتاب جاودان ادبيات جهان است، همسر فداکار تولستوي، بيش از دهها بار پاکنويس کرد تا اينکه در نهايت چنين اثري به جامعه بشري ارائه گشت. ناگفته نماند دو دسته از زوجين با دشواريهاي ويژه خودشان روبهرو هستند: آنهايي که براي همسرشان همچون بال هستند، ولي در مقابل، نشاني از قدرشناسي در همسر خود نميبينند و آنهايي که نه تنها براي همسرشان بال نيستند، بلکه در حقيقت وبال زندگي او هستند.
دقت در اولويت بندى معيارها
هر فردى مايل است لباسى تهيه كند كه زيبا، بادوام، محصول شركتى معتبر، متناسب، ارزان، خوش رنگ و... باشد، ولى چون عملاً دستيابى به چنين لباسى بسيار دشوار است، ناچار بايد معيارهاى مورد نظر را اولويت بندى كرد و بر اساس مهمترين معيارها دست به انتخاب زد. در انتخاب همسر، برخى افراد صرفا معيارهاى ايدهآل خود را در نظر گرفته و به دنبال مصداق هماهنگ با آن مىروند، ولى ممكن است چنين مصداقى وجود خارجى نداشه يا در صورت وجود، قابل شناسايى نبوده و حتى در صورت شناخت ممكن است او نيز براى خود معيارهاى ديگرى در نظر داشته باشد. بر اين اساس، لازم است معيارهايى را كه در مرحله قبل معين كردهايم، اولويتبندى كنيم. برخى معيارها از تأثير بيشترى در زندگى زناشويى برخوردارند و تأثير آنها تا آخر زندگى مشترك ادامه يافته و حتى به زندگى در جهان ديگر نيز كشيده مىشود. گروه ديگرى از معيارها در عين آن كه در زندگى همسران نقش ايفا مىكنند ولى از تأثير عميق و بادوامى برخوردار نيستند. آنچه در گزينش همسر بايد مورد دقت قرار گيرد، وجود معيارهاى دسته اول در فرد مورد نظر است و در صورت عدم احراز اين ويژگيها نبايد به اين ازدواج تن داد. ولى معيارهاى دسته دوم در عين اهميّت، به گونهاى قابل اغماض بوده و مىتوان از برخى از آنها به خاطر مصالح مهمتر صرفنظر كرد. اين تفكيك و اولويتبندى معيارهاى انتخاب همسر در متون دينى مورد توجه قرار گرفته و در جايى كه يك معيار اهمّ با معيار مهمّ در تقابل باشد، جانب معيار اهمّ گرفته شده است. به عنوان مثال در سوره بقره آيه 221 خداوند متعال به مقايسه ايمان و زيبايى به عنوان دو معيار انتخاب همسر پرداخته، اولويت اوّل را به شاخص ايمان داده و زيبايى را در درجه بعد مورد توجه قرار داده است.
گل بي خار؟!
اين توقع غيرعاقلانه است که انسان به دنبال همسري بيعيب و کامل براي خود باشد. عبدالرحمان جامي در حکايتي ميگويد: "روزي طاووسي و زاغي به هم رسيدند و توانستند زشتيها و زيباييهاي يکديگر را ببينند. طاووس به زاغ گفت: اين کفشهاي قرمز که پاي توست، سزاوار تنپوش رنگارنگ و زيباي من است، نه اين کفشهاي سياه ناموزون. زاغ گفت: بلکه پوشش تو متناسب با کفش قرمز من است و ما اشتباها لباس همديگر را پوشيدهايم. لاکپشتي که سر در لاک خود فرو برده و گفتوگوي اين دو را شنيده بود، سر از لاک درآورد و گفت: "اي دوستان، اين بحث بيهوده را پايان دهيد؛ زيرا خدا همه چيز را به يک نفر نداده است و همه آرزوها را براي يک شخص مهيا نکرده است. خداوند به هر کس چيزي بخشيده که تنها ويژه اوست، هرکس بايد به آنچه خداوند به او بخشيده است، خشنود باشد." آرزوي هر مرد و زني است که همسر ايدهآلي پيدا کند که از همه زشتيها و نقصها به دور باشد و نقطه ضعفي نداشته باشد. گمان نميرود در دنيا چنين همسري پيدا شود که صددرصد کامل و بيعيب باشد. اين نکته را تمام پسران و دختراني که ميخواهند ازدواج کنند بايد در نظر بگيرند که بسيار دشوار است همسر زندگي صددرصد بر وفق تمايلات و آرزوهاي شخص باشد و جامع جميع خوبيها از آب درآيد و اصلاً آنچه مهم است، اين نيست، بلکه مهم آن است که عشق و علاقه واقعي ميان دو نفرباشد.
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
<-CategoryName->
:: برچسبها:
<-TagName->